Samstag, 27. März 2010

Neues Museum (Mitte)

Her den anden weekend glædede jeg mig til at skulle ind i Neues Museum, til min skam må jeg sige at jeg ikke havde fået taget mig sammen til et besøg....
Om selve det historiske museum er der jo skrevet en del så det vil jeg ikke gentage - jeg har med interesse fulgt med i genopbygningen af bygningen. I 1993 blev der udskrevet en international arkitekturkonkurrence som ikke bragte noget brugbart resultat. 1997 fik David Chipperfield opgaven overdraget og museet blev genåbnet den 16. oktober 2009. Det har været en kæmpe stor og interessant opgave.
For enhver arkitekt er det en udfordrende opgave en forene gammelt (historisk) og nyt i en bygning - hvordan gør man det?
Det er der jo flerer forskellige svar på - men jeg må sige at jeg er særdeles imponeret over David Chipperfields arbejde!
Han har ladet gammelt være gammelt og sat det sammen med et nyt materiale (marmorbeton) som passer perfekt, ikke tager overhånd og er neutralt. For en arkitekt der besøger Berlin er dette et absolut must!
Et besøg tager en hel dag ( det gjorde det for mig) - så hav god tid.
Billeter får du over nettet (Timeslot-Ticket) som kan købes een dag før besøget.

Neues Museum
Bodestr. 1
10178 Berlin

Ma-Ons 10-18
Tors-Lø 10-20
Sø 10-18

Website
Bykort

Keine Kommentare: