Sonntag, 20. Februar 2011

Jødiske kirkegård Prenzlauer Berg

Berlin har mange interessante kirkegårde som er et besøg værd. Jeg elsker dog den jødiske kirkegård i Prenzlauer Berg med indgang fra Schönhauser Allee. Den står sikkert også i en del turistguider og den ER et besøg værd!
Solen skal helst skinne og jeg vil anbefale en lun sommerdag hvor træerne har dejlig grønne blade..

Stedet har noget mystisk og fasinerende, fuldstændig afskåret fra bylivet udenfor murene - og der er velnok det der tiltrækker mig allermest.
Kirkegården er på ca 5 hektar og var i brug fra 1827 indtil 1880 og er den ældste jødiske kirkegård i Berlin. Den har ca 22.800 gravsteder og under 2. verdenskrig blev en hel del gravsteder bombet og man stjal metaludsmykningerne på mange grave. Desværre blev der ganske ofte begået hærværk på kirkegården og mange gravstene er gået i stykker.
Fra 1990 blev der restaureret en del og man lavede et Lapidarium til nogle af de gravsten der var beskadigt. Bygningen indeholder ca 60 gravsten og plancer der fortæller om gravstenene og de jødiske ritualer ved begravelse.
Bemæk åbningstiderne så du/I ikke tager forgæves derhen!

Diverse information

Jødiske kirkegård Prenzlauer Berg
Prenzlauer Berg
10435 Berlin



Ma – Tor 8–16
Fr 7:30–14:30
Schabbat (Lø), Lukket Sø og helligdage

Bykort

1 Kommentar:

Deborah hat gesagt…

Jeg glæder mig til at se Berlin, og har planer om, at tage derned næste år. Jeg er født i Berlin, og således er det ekstra spændende. Jeg elsker kirkegårde, og tager ofte på udflugt til sådanne herhjemme også, og vil helt sikkert besøge denne, når jeg kommer til Berlin.

P.S. Jeg ønsker ikke at bruge min Googleprofil, når jeg kommenterer. Kunne du ikke åbne, så muligheden Navn/Webadresse (URL) var mulig. Når man har sin egen hjemmeside, vil man gerne have den mulighed. Nu gør jeg det så, for du opgiver ingen mail, som jeg kunne skrive på.

Med venlig hilsen

Deborah

http://deborah.dk